Alles over zoekmachine marketing

Alles over zoekmachine marketing

18 november 2020 0 Door Redactie

Wil je graag dat jouw website of webshop beter vindbaar is in Google? En ben je op zoek naar een manier om zo veel mogelijk uit het online aspect van jouw bedrijf te halen? Dan is zoekmachine marketing precies waar jij naar op zoek bent.

Door het correct toepassen van zoekmachine marketing zorg je ervoor dat mensen op jouw website of webshop terechtkomen wanneer zij op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem. Maar wat is zoekmachine marketing precies? En wat kan het voor mijn bedrijf betekenen? In deze blog lees je er alles over.

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing betekent simpel gezegd dat jouw website of webshop beter vindbaar gemaakt wordt in de zoekmachine. Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst voeren een zoekopdracht uit in Google en klikken (vaak) één van de bovenste resultaten aan. Sta je hier met jouw bedrijf niet tussen, bijvoorbeeld omdat je op de 2e of 3e pagina staat, dan zal je weinig tot geen verkeer en conversies realiseren.

Zoekmachine marketing zorgt ervoor dat je hier wél tussen komt te staan. Hier zijn twee manieren voor: zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Door het (correct) toepassen van één of twee van deze technieken zorg je ervoor dat als iemand op zoek is naar een oplossing voor zijn of haar probleem, zij bij jou terecht komen.

Direct bovenaan met zoekmachine adverteren

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert in Google bestaan de zoekresultaten uit twee segmenten. Helemaal bovenaan de pagina vinden we de betaalde zoekresultaten. Dit zijn tekst- en productadvertenties die via Google Ads ingericht zijn. Als adverteerder betaal je per klik en bepaal je zelf welk bedrag je dagelijks maximaal wilt uitgeven. Door de vele mogelijkheden op het gebied van targeting (locatie, tijdstip, interesses, etc.) kunnen de advertenties zeer specifiek ingesteld worden. Dit maakt het voor veel websites en webshops een interessant instrument om gebruik van te maken.

Zoekmachine optimalisatie voor de lange termijn

Direct onder de betaalde zoekresultaten vinden we de organische resultaten. Hier betaal je uiteraard niet per klik, het worden dan ook wel de ‘gratis’ zoekresultaten genoemd. Door een continue en correcte toepassing van zoekmachine optimalisatie kan elke website of webshop bovenaan de organische zoekresultaten komen.

Onderdelen van zoekmachine optimalisatie zijn bijvoorbeeld het schrijven van unieke en informatieve content, de laadsnelheid van je website verbeteren of het verkrijgen van links van andere websites in jouw branche. Gezamenlijk zorgen deze onderdelen ervoor dat bezoekers snel & gemakkelijk tot de oplossing kunnen komen waar zij naar op zoek zijn.