Alles wat je moet weten over arbeidsongeschiktheid

Alles wat je moet weten over arbeidsongeschiktheid

20 oktober 2020 Uit Door Redactie

Het komt regelmatig voor dat mensen zich ziekmelden op werk. Meestal gaat het om een kleine verkoudheid en is iemand met een paar dagen weer beter. In ernstige gevallen kan dit verzuim leiden tot arbeidsongeschiktheid. Dit houdt in dat iemand te ziek is of door een andere manier niet kan komen werken voor een langere periode. Maar hoe moeten werkgevers hier eigenlijk mee omgaan en wat zijn hun rechten? Je leest er alles over in dit artikel!

Loon doorbetalen

In de wet staat vast dat werkgevers hun werknemers moeten doorbetalen bij arbeidsongeschiktheid. Het is zelfs zo dat de werkgever hiervoor 12 jaar lang voor moet opdraaien. Dit is voor de werkgever natuurlijk niet erg prettig, aangezien hij of zij kosten maakt aan een arbeidsongeschikte werknemer. De doorbetaling van het loon voor zo’n lange periode hangt wel af van de ernst van de situatie. Het is wel zo dat de werkgever standaard 2 jaar loon moet doorbetalen. Dit moet minstens 70% van het loon zijn. Hoelang de werkgever daarna moet betalen, hangt af van de situatie.

Casemanagement

Een specialisme dat vakkundigheid vereist is dat van casemanagement. Dit heeft te maken met het optimaal benutten van wetgevingen en financiële gevolgen, waardoor bedrijfsprocessen beter kunnen worden ingericht. Zo komt het namelijk veel voor dat werkgevers veel geld kwijt zijn aan zieke werknemers en arbeidsongeschiktheid. Met behulp van casemanagement wordt dit opgespoord en aangepakt. Hiermee worden de gevolgen van arbeidsongeschiktheid beperkt.  

Integratie

Verder kan het zo zijn dat een werknemer regelmatig in contact komt met de bedrijfsarts. De arts kan vaststellen of de werknemer weer in staat is om te komen werken. Mocht dit wel het geval zijn, dan start het re-integratieproces. Dit is een periode waarin de werknemer langzaam weer begint met werken en de uren steeds meer opbouwt.