Waarom is marketing zo belangrijk?

Waarom is marketing zo belangrijk?

31 augustus 2020 Uit Door Redactie

Tegenwoordig is (online) marketing een belangrijk onderdeel van elke organisatie. Het is niet meer alleen een krantenartikel of een reclamespotje, het gaat over grotere online campagnes en het betrokken maken van de doelgroep. Daarom is het verstandig om goed te investeren in marketing. Maar waarom is marketing zo belangrijk voor organisaties? Wij leggen het je graag uit!

Wat is marketing?
Voordat we kunnen uitleggen waarom marketing zo belangrijk is, is het handig om te beginnen met ‘wat is marketing’. Even kort gezegd gaat marketing om het verkopen en promoten van producten en diensten, met als doel de klant aan te zetten tot actie. Hierbij kan een bedrijf verschillende doelstellingen hebben. Zo willen ze bijvoorbeeld de naamsbekendheid verhogen, of een bepaalde doelgroep aantrekken. Het kan ook zo zijn dat ze hun imago willen versterken en een nieuw product op de markt willen promoten. Een marketeer moet dan ook een doelgerichte houding hebben, goed kunnen communiceren én analytisch en kritisch zin.

Marketing en sales

Veel mensen denken dat marketing en sales hetzelfde is. Toch is dit niet waar. Ze staan wel dichtbij elkaar, maar marketeers en sales werknemers hebben toch een ander takenpakket. Een marketeer zorgt namelijk voor potentiële klanten. Zij promoten een merk, waarmee ze dus de doelgroep aanspreken. De potentiële klanten worden vervolgens doorgestuurd naar de salesafdeling. Zij zorgen ervoor dat ze over de streep getrokken worden en daadwerkelijk een klant worden. Een potentiële klant hoef namelijk niet perse geïnteresseerd te zijn en hier zorgt sales dus weer voor om ze nét even dat extra zetje te geven wat ze nodig hebben. Het is daarom erg belangrijk dat de marketing afdeling samenwerkt met sales. Zo kan er optimaal samen gewerkt worden aan het werven van klanten. De marketing bedenkt de strategie en samen zorgen ze ervoor dat alleen geïnteresseerd klanten binnen komen.